• Home
  • About
  • Contact

"DON'T DREAM YOUR LIFE,
LIVE YOUR DREAMS"

A BLOG AbouT fulfilling your dreams

Race report (Anna): Dolomitenlauf 20k free technique

2/5/2026

0 评论

 
Bild
On January 17th, I did Dolomitenlauf 20 km in free technique in Obertilliach, Austria, about 40 minutes from Toblach. The original plan was to go Toblach–Cortina (which this year was changed to Toblach–Toblach due to the Olympics in Cortina), but when that course was changed because of snow conditions and ended up being quite similar to the race I had done the week before, I felt it would be more fun to go to Obertilliach and race the Dolomitenlauf, which I’ve done every year since 2023.
The course there has been a bit different over the years as well, and this year it was a loop course: two laps on a 10 km loop for the 20 km race, and four laps for the long 40 km race. This time, the longest downhills and descents had been removed, resulting instead in a course that was easier but instead made you have to push almost all the time.
After the race the previous weekend, I really only had one goal: to go as hard as possible the entire race. We were there a couple of days beforehand to check out the course, and during those sessions I tested pushing hard in certain sections and decided that was something I wanted to bring into the race—constantly thinking about power.
We came to the race appr. 1.5 hours before the start and first I got to the registration. For the first time, I got to start in start group 1, just behind the elite skiers, and I had a really good start. I felt okay during the race, but I never quite found any real flow. I really tried to keep pushing the whole time and use
V2 alternate more than I usually do (I normally use V2 a lot).
What was tough, though, was that I couldn’t quite manage to take the back of skiers who passed me — it worked for a short while, but then they eventually pulled away anyway.
I finished 7th among the women, 1st in my age group, and 47th overall. Fun to finish first for once, even if the race itself didn’t quite feel that great ;)
​
Conditions: –2°C and clear skies
Clothing: race suit, short-sleeve base layer, buff, thin headband, heated socks
Skis: Madshus F3 Co1, Long Distance: 0 to –5 Star, dark (to better absorb moisture), structure: Foam V

​Den 17 januari körde jag Dolomitenlauf 20 km fri teknik i Obertilliach, Österrike, 40 minuter från Toblach. Tanken från början var att jag skulle åka Toblach-Cortina, (som i år skulle vara Toblach-Toblach på grund av OS i Cortina), men då banan ändrades (på grund av snöförhållandena) till att vara rätt så lika den jag körde veckan innan tyckte jag att det var roligare att åka till Obertilliach och köra Domolitenlauf som jag gjort alla år sen 2023. Banan har sett lite olika ut där också under åren, och i år var det en varvbana, med två varv på en 10 km slinga för tävlingen på 20 km, och fyra varv för den långa tävlingen på 40 km. Den här gången var de längsta nedförsbackarna och utförsbackarna borttagna, så istället blev det en bana som var lättare men där man fick ligga på rätt mycket hela tiden. Efter loppet helgen före, hade jag egentligen bara ett mål, att gå så hårt som möjligt hela tiden. Vi var där och kollade in banan ett par dagar innan, och testade då att jag på hårt i vissa partier och tänkte att det ska jag försöka ta med mig till loppet - att hela tiden tänka kraft.
Vi kom till tävlingen ca 1,5 h innan start och gick först och anmälde mig. För första gången fick jag starta i stargrupp 1, efter eliten, och jag fick en riktigt bra start. Jag tycker att det kändes ok under loppet, men kände inte riktigt att jag fick något flow. Jag försökte verkligen att hela tiden trycka på, ha kraftigare stavtag och benskär och försöka använda 4:ans växel lite mer än vanligt (annars trycker jag rätt ofta på på 3:ans växel). Jobbigt var dock att jag inte klarade av att riktigt ta rygg på åkare som passerade, det gick en liten stund men sen gled de ändå ifrån mig. Jag slutade 7:a bland damerna, 1:a i min åldersklass och 47:a totalt. Kul att en gång komma först, även om loppet inte riktigt kändes så;)

Förhållanden: -2 grader och klart
Kläder: tävlingsdräkt, kortärmat underställ, buff, tunt pannband, elsockor
Skidor: Madshus F3 Co1, Long distance: 0--5 Star, mörk för att bättre ta upp vatten, rill: Foam V
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0 评论

Race report (Anna): Prato Piazza Mountain Challenge 23k Free technique

2/4/2026

0 评论

 
Bild
On January 11th, I raced the Prato Piazza Mountain Challenge. It was a race I hadn’t originally planned to do, but since the course was completely changed (normally it’s a 30 km race with a climb from about 1,100 m to 2,000 m), it ended up being a 23 km race on a more hilly course. The start was the same, but the new course included two laps on the World Cup track in Toblach, a loop towards Cortina, and a finish at the Nordic Arena in Toblach. Because of this change, I decided to take the opportunity to do one more race.
I didn’t feel particularly well prepared, but I saw it as a good tough workout ahead of Toblach–Cortina the following weekend. My plan for this year has been to simply ski as much as possible, since we are spending less time in the Alps than usual, and therefore not doing the most optimal race-specific preparations.
During the race itself, I struggled to get my heart rate up and I felt like I couldn’t really push myself to the limit—it felt a bit flat throughout the entire race. I also found it quite difficult to know how to pace the race and how hard I dared to go early on, since the course was fairly tough and also finished with a lap on the World Cup track. One positive takeaway, however, was the downhills, where I feel that I’ve improved a lot.
I finished 2nd in my age group and 11th among the women. A big bonus was that, as 2nd won 2 kg of cheese and a box of apples 🙂
Conditions: –4°C and clear skies
Clothing: race suit, short-sleeve base layer, buff, headband, heated socks
Skis: Madshus F3 Co1 , Long Distance: –3 to –8

Den 11 januari körde jag Prato Piazza Mountain Challenge. Det var en tävling som jag inte hade planerat att köra men då bansträckningen ändrades helt och hållet (normalt sätt är det 30 km som går från ca 1100 m till 2000 m), till att nu bli 23 km på en mer kuperad bana, med samma startplats men med två varv på världscupbanan in Toblach och en sväng upp mot Cortina och med avslutning på Nordic Arena i Toblach, passade jag på att få ett till lopp. Jag kände mig inte så förberedd men tänkte att det är bra med en genomkörare inför Toblach-Cortina som skulle komma helgen efter. Mina planer för det här året har varit och bara skida så myket so möjligt, eftersom vi tillbringar mindre tid i Alperna än normalt, och inte köra de mest optimala förberedelserna inför tävlingarna. Under själva loppet hade jag svårt att komma upp i puls, och kände att jag inte riktigt kunde ta ut mig – det kändes rätt segt hela loppet igenom. Jag tyckte också att det var rätt svårt att veta hur jag skulle lägga upp loppet och hur hårt jag skulle våga gå tidigt då banan var rätt tuff och också avslutades med ett varv på världscupbanan. Ett plus var dock nedförsbackarna, i vilka jag tycker att jag blivit mycket bättre. Jag slutade 2:a i min ålderskategori och 11:a bland damerna. Ett stort plus var att jag som 2:a vann 2 kg ost och en låda med äpplen
 🙂'
Förhållanden: - 4 grader och klart.
Kläder: tävlingsdräkt, kortärmat underställ, buff, pannband, elstrumpor.
Skidor: Madshus F3 Co1, Long distance: -3–8.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0 评论

The day before Marialonga 2026

1/28/2026

0 评论

 
Bild
The driving to Marcialonga took place in not the best weather, and sometimes it didn't feel so good to be going up and down several passes. But luckily, everything went good and we came to Val di Fassa in the morning around 10.
Bilresan till Marcialonga skedde inte i det bästa vädret, och ibland kändes det inte riktigt bra att köra upp och ner för flera bergspass. Men som tur var gick allt bra och vi kom fram till Val di Fassa på förmiddagen runt 10-tiden.

Bild
Bild
Ski test in snowy conditions
Skidtest i snöiga förhållanden

Bild
After the ski test Marcus went skiing for a round 30 minutes, while Chiara and I had lunch in the car.
Efter skidtestet åkte Marcus skidor i ungefär 30 minuter, medan Chiara och jag åt lunch i bilen.

And just in time for my training session, the sun came out and the weather turned really beautiful. For several years, I had been eager to try the final climb again, Cascatan, and this year it fit quite well into the schedule, so I went up it. I was using skate skis, so it became a mix of skating and double poling on the way up, since in some places it was really narrow. Steep, but still fairly easy when I had only been skiing for about 30 minutes beforehand :) On the way up I met Thele and Waaler from Team Burger King Northug. Had a very nice chat with Waaler, but when he started to ask me how the climb was I felt as I am not good enough to really give him an answer on that:) 

Och lagom tills det var dags för mig att köra ett pass tittade solen fram och det blev väldigt fint. Jag har flera år varit sugen på att testa sista backen igen, Cascatan, och i år passade det rätt bra i tidsschemat så det blev en tir uppför den. Jag hade skateskidor på mig så blev en blandning av skate och stakning uppför, då det på vissa sällen var riktigt smalt. Brant, men ändå rätt lätt när man bara åkt cirka 30 minuter före:) 
På vägen upp mötte jag också Thele och Waaler från Team Burger King Northug. Jag hade en trevlit pratstund med Waaler, men när han började fråga mig hur backen var kände jag att jag nog inte riktigt är tillräckligt bra för att kunna ge honom ett bra svar på det :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0 评论

Race report (Anna): Åland Marathon & ½ Marathon 10 km

11/6/2025

0 评论

 
Bild
Last Saturday on 1st November Marcus and I participated in Åland Marathon & ½ Marathon 10km and finally, a performance that I can say that I am satisfied with.

I had decided that I should take the final decision if I should compete or not after my intervals on the Tuesday before the race. Since my shape and my results have been so bad pretty much the whole year, I felt that I should only participate if I felt that I had something to do on the starting line. Since the feeling (and the speed) was quite okay on Tuesday I decided to race and hope that I would finally be able to perform.
On Thursday when we were collecting our bibs, we unexpectedly came home with two pairs of carbon plate running shoes. We always thought it would be interesting to run in those shoes, and now Team Sportia had the Asics Magi Speed 4 on offer for the competition for an extremely good price.

Åland Marathon & ½ Marathon 10k takes place only 1,5k from our house, and takes place on the track we train on several times a week, so it is a course we know back to front. The 10k course is two loops on a 5k track, and it is a very flat course, with only two small uphills of around 200 meters.

The weather on the race day was perfect, no wind, cloudy and around 7-8 degrees.

The warmup felt anything but good, so I was a bit disappointed and felt that: oh, no, not another bad race, but I know that the warmup often can be feeling bad and still the race can be good.

The start went well, although I got a bit in traffic, but after around 300-400 meters I was able to run in my own pace. I felt that the pace felt quite good (but a bit slow) in the beginning, and when I checked my watch, I saw that the pace was very slow and got a bit stressed. It turned out that my watch didn’t show the right pace, because when I checked it next time the pace was a lot faster. I felt a bit unsure if I would dare to keep the pace that was a lot faster than I thought I could run. I slowed down a bit, but then I saw that my pace “automatically” was getter faster again, and then it was just to go with the flow and hope it would last for the whole race. After a while I recognized another runner in front of me, who I had also run a race with before, so I thought I would try to keep up with him (I was maybe 5-10 meters behind him for almost the entire race, but it didn't matter since there was basically no wind). When it felt a bit tougher during the race, it was quite nice to just be able to concentrate on trying to follow him. I had a good feeling the whole race and was very consistent in my pace during the whole race and even managed to have a positive split. I had hoped for a faster finish (last kilometre) and that I could have overtaken the other runner, but my legs were unfortunately very tired.

I finished second in the competition class and third in ÅM. Of course, it is always fun to be on the podium, but the best part was that finally I had a better feeling during the race, and the time was also much faster than before this year. It is of course impossible to say how much the shoes affected the pace, but at least with some percent. Still, I was 2 min 38 s faster this race than at Tjejmilen, so it could probably not have been just the shoes.😊 I really have a mixed feeling about carbon plate running shoes; in a way I would just like to go out running in my old shoes to see how fast I can be now on 10k compared to before, but at the same time a part of me feel: how many persons in front of me have been running in carbon plate running shoes on competitions before? I don’t know if I think these shoes are a good solution or not, but still, you want to race with the same prerequisites as the competitors around you. Another factor that I am sure affected the time, is that the last three weeks gave been a lot less hectic than the first part of the autumn, and then it is also a lot easier to perform on a higher level.

Förra lördagen, den 1 november, deltog Marcus och jag i Åland Marathon & ½ Marathon 10 km, och äntligen en prestation som jag kan säga att jag är nöjd med.

Jag hade bestämt mig för att jag skulle ta det slutgiltiga beslutet om jag skulle tävla eller inte efter mina intervaller på tisdagen före loppet. Eftersom min form och mina resultat har varit så dåliga i stort sett hela året, kände jag att jag bara skulle delta om jag kände att jag hade något att göra på startlinjen. Eftersom känslan (och farten) var helt okej på tisdagen bestämde jag mig för att tävla och hoppas att jag äntligen skulle kunna prestera.

På torsdagen när vi hämtade våra nummerlappar kom vi oväntat hem med två par kolfierskor. Vi har alltid tänkt att det skulle vara intressant att prova kolfiberskor, och nu hade Team Sportia ett riktigt bra kampanjpris inför tävlingen på Asics Magi Speed ​​4.

Åland Marathon & ½ Marathon går av stapeln bara 1,5 km från vårt hus och på vägen vi tränar på flera gånger i veckan, så det är en bana vi känner till utan och innan. 10 km-banan är två varv på en 5 km-bana, och det är en väldigt platt bana, med bara två små stigningar på runt 200 meter. Vädret på tävlingsdagen var perfekt, ingen vind, molnigt och runt 7-8 grader.

Uppvärmningen kändes allt annat än bra, så jag blev lite besviken och kände att: åh nej, inte ännu ett dåligt lopp, men jag vet att uppvärmningen ofta kan kännas dålig och loppet ändå kan gå bra. Starten gick bra, även om jag hamnade lite i "trafik", men efter runt 300-400 meter kunde jag springa i mitt eget tempo. Jag tyckte att tempot kändes rätt bra (om än lite långsamt) i början, och när jag kollade på klockan såg jag att tempot var väldigt långsamt och blev lite stressad. Det visade sig dok att min klocka inte visade rätt tempo, för när jag kollade den nästa gång var tempot mycket snabbare. Jag kände mig lite osäker på om jag skulle våga hålla det tempot som var mycket snabbare än jag trodde att jag skulle kunna springa loppet på, så jag saktade ner lite, men sedan såg jag att min fart "automatiskt" blev snabbare igen, och då var det bara att "go with the flow" och hoppas att det skulle hålla hela loppet. Efter ett litet tag kände jag igen en annan löpare framför mig, som jag även tidigare sprungit ett lopp med, så jag tänkte att jag försöker hålla hans rygg (jag låg dock kanske 5-10 meter efter honom nästan hela loppet, men spelade ingen roll då det vari princip ingen vind). När det kändes lite tuffare under loppet, var det rätt skönt att bara kunna
  koncentrera sig på att försöka följa honom. Jag hade en bra känsla hela loppet och var väldigt jämn i mitt tempo under hela loppet och lyckades till och med få en positiv split. Jag hade hoppats på en snabbare avslutning (sista kilometern) och att jag skulle ha kunnat spurta om löparen jag följt, men mina ben var tyvärr väldigt trötta.

Jag slutade tvåa i tävlingsklassen och trea i ÅM. Det är förstås alltid kul att stå på pallen, men det bästa var att jag äntligen hade en bättre känsla under loppet, och tiden var också mycket snabbare än tidigare i år. Det är förstås omöjligt att säga hur mycket skorna påverkade tempot, men garanterat med någon procent. Ändå var jag 2 minuter och 38 sekunder snabbare i det här loppet än på Tjejmilen, så det kan nog inte bara ha varit skorna.😊 Jag har verkligen blandade känslor om kolfiberskor, på sätt och vis skulle jag bara vilja ge mig ut och springa i mina gamla skor för att se hur snabbt jag springer 10 km nu jämfört med tidigare, men samtidigt känner en del av mig: hur många personer framför mig har sprungit i kolfiberskor på tävlingar tidigare? Jag vet inte om jag tycker att de här skorna är en bra lösning eller inte, men man vill ju ändå tävla med samma förutsättningar som konkurrenterna runt omkring en. En annan faktor som jag är säker på att påverkade tiden är att de senaste tre veckorna har varit mycket mindre hektiska än den första delen av hösten, och då är det också mycket lättare att prestera på en högre nivå.
Bild
Foto: Niclas Nordlund Photography
Bild
Bild
Bild
Bild
Foto: Niclas Nordlund Photography
Bild
Foto: Niclas Nordlund Photography
0 评论

    Bloggare

    DIGITAL NOMADS WHO LOVE TRAVELING AND CROSS COUNTRY SKIING, ESPECIALLY  LONG-DISTANCE CROSS COUNTRY-SKIING

    Arkiv

    Maj 2026
    April 2026
    Mars 2026
    Februari 2026
    Januari 2026
    December 2025
    November 2025
    Oktober 2025
    September 2025
    Augusti 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Maj 2025
    April 2025
    Mars 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augusti 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Maj 2024
    April 2024
    Mars 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augusti 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Maj 2023
    April 2023
    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augusti 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augusti 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augusti 2016
    Juli 2016

    Kategorier

    Alla
    Airbnb
    Åland
    Alanya
    Allmänt
    Alperna
    Alpint
    Arbete
    Barn
    Cykling
    Dobbiaco/Toblach
    Dolomiterna
    Dryck
    Ea Translation
    Florens
    Gardasjonfabb3af262
    Gravidtraning
    Hav
    Inspiration
    Ishockey
    Italien
    Italienska-stader
    Kultur
    Kulturella-skillnader
    Langdskidakning
    Langlopp
    Lillehammer
    Livigno
    Lopning
    Mat
    Natur
    Norge
    Österrike
    Resor
    Rullskidor
    Santa-maddalena
    Schweiz
    Skidning
    Strand
    Taumlvling
    Tavling
    Tips
    Tjeckien
    Toscana
    Traning
    Turkiet
    Tyskland
    Vandring
    Volterra

    RSS-flöde

    bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Proudly powered by Weebly
  • Home
  • About
  • Contact